فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۷-۰۱-۱۳۹۴
کد ۳۵۲۹۹۸
انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۷-۰۱-۱۳۹۴

پیشگیری سرطان پروستات با گوجه فرنگی

عصر ایران
تحقیقاتی که چندی پیش انجام شد نشان داد که کاهش مصرف پروتئین های حیوانی، مهمترین راه مقابله با سرطان پروستات است.
مطالعات محققان موسسه ملی سلامت انگلیس نشان می دهد که مصرف حداقل 10 وعده گوجه فرنگی در هفته از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند.
 
به گزارش هلث، در این پژوهش رژیم غذایی و شیوه زندگی هزار و هشتصد داوطلب 50 تا 65 ساله طی سال ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.
 
در این تحقیقات آمده است که مصرف 10 وعده گوجه فرنگی و فرآورده های آن در هفته، احتمال بروز سرطان پروستات را 18 درصد کاهش می دهد؛ همچنین مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز خطر سرطان پروستات را 24 درصد کاهش می دهد.
 
گوجه فرنگی حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است. لیکوپن با سموم آسیب رسان به پروتئین DNA و سلول ها مقابله می کند.
 
تحقیقاتی که چندی پیش انجام شد نشان داد که کاهش مصرف پروتئین های حیوانی، مهمترین راه مقابله با سرطان پروستات است.
 
یکی دیگر از علل بروز این بیماری، کمبود ویتامین D است.
 
برخی از مواد غذایی که احتمال بروز این بیماری را کاهش می دهند عبارتند از :
 
• گوجه فرنگی 
• لوبیا
 • پیاز
 • کلم بروکلی 
• کاهو 
• توت 
• قارچ 
• تربچه 
• موسیر 
• تره فرنگی 
• سیب زمینی 
• ذرت
 
متداول ترین روش تشخیص سرطان پروستات آزمایشی پی اس ای (PSA) است که در برخی مواد منجر به تشخیص اشتباه، بیوپسی های غیرضروری و درمان های اشتباه می شود. یک روش جدید تشخیص به تازگی کشف شده است که بر مبنای تحلیل ژنوم قرار دارد و تحقیقات اخیر نشان می دهد که مشاهده BPA در ادرار نیز یکی دیگر از مهمترین نشانه های این عارضه است.
 
سرطان پروستات دومین سرطان شایع در میان مردان است؛ اگرچه این عارضه بیشتر در سنین بالای 65 سال مشاهده می شود، ولی بروز آن در سنین قبل از 40 سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای 40 سال باید سالی دوبار مورد تست غربالگری سرطان قرار گیرند.
 
نژاد، محل زندگی، عوامل ژنتیکی و شیوه زندگی مهمترین علل بروز این عارضه هستند.
 
نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شده است.

ارسال به دوستان
captcha
همدردی احساسی کریستیانو رونالدو با لیونل مسی پس از درگذشت پدرش افزایش قطارهای تهران مشهد همزمان با ایام ۲۸ صفر و سالروز شهادت امام رضا (ع) رهاسازی ۱۵ روزه آب سد کرج برای نجات سفره‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی غرب تهران مهار آتش‌سوزی مجتمع تجاری خلیج فارس قشم و نجات ۱۲ شهروند بدون تلفات درخواست معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اوکراین برای توقف حملات به خط لوله خزر آماده‌باش سفارتخانه‌های آمریکا در غرب آسیا با تعداد محدودی از کارمندان دیدار رئیس‌کل بانک مرکزی با رئیس بانک توسعه نوین بریکس در هند آلودگی نفتی در سواحل قشم؛ عملیات پاکسازی در مناطق شیب‌دراز و نقاشه آغاز شد سقوط جنگنده اف ۱۶ ترکیه در پرواز آموزشی و نجات معجزه‌آسای خلبان درگذشت ژو رونگجی؛ مردی که چین را به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرد دیدار وزیر کشور پاکستان با محسن رضایی و بررسی راهبردهای توسعه مناسبات تهران و اسلام‌آباد آخرین وضعیت سلامتی چنگیز وثوقی؛ بازیگر پیشکسوت سینما به منزل بازگشت اعتراف دیپلمات سابق آمریکایی؛ ایران برای همیشه کنترل تنگه هرمز را در دست خواهد داشت حسین خواجه‌امیری(ایرج)، خواننده شهیر و پهلوان موسیقی ایران در ۹۴ سالگی درگذشت ادعای اطلاع دقیق ایران از طبقه هتل ترامپ در ترکیه (+عکس)